Hur talar du med någon som inte talar ditt språk? Hur kommunicerar hunden och människan? Hur känner vi människor igen hundars välmående, då de inte med ord berättar åt oss hur de mår? Varför behöver vi andra sorters språk än bara dem vi talar?
Vetenskapssatsningen UniJunior ordnade i juni 2024 sitt årliga sommarläger för barn i årskurserna 3–6 med temat “Språkens synliga och osynliga världar”. PAWWS var delaktigt i satsningen genom projektplanerare Nona Borgströms mycket omtyckta verkstad: ”Hur pratar hunden och kan vi lyssna?”
I juni välkomnade PAWWS en ivrig grupp barn till hundlabbet i Vik, Helsingfors, för en verkstad kring hundars språk och kommunikation. Med ledning av Nona Borgström fick barnen först en vetenskaplig inblick i hundars kommunikation och hundar i dialog med oss människor.
Tillsammans funderade vi på frågor om hur människor kan läsa av hundar och hur hundar kommunicerar med oss. Hunden och människan har en lång gemensam historia, men forskningen lär oss hela tiden en massa nytt om hundars tankemönster, personlighet och välmående. Vi diskuterade hur hundar kan öka människors välmående, till exempel genom att dofta människors stress, smärta, blodsocker eller migrän.
Vi pratade också om vad det innebär tillåta hundar på jobbet, och hur vi kan förstå frågor om välmående både ur hundars och människors perspektiv. Som en viktig del av verkstaden funderade vi på etiska frågor kring hundars mående: hur kan vi människor beakta hundars välmående? Vad kan detaljer i hundens kroppsspråk, blickar, miner, svansställning eller rörelser berätta för oss?
Under verkstaden fick barnen bekanta sig närmare med hundarna Ariel och Lloyd och göra några kommunikationsövningar tillsammans med dem. Barnen fick bland annat prova på att iaktta hundarnas doftarbete, prova på aktivitetsspel med hundarna, och belöna dem för sina fina prestationer. Övningarna gjordes i lugn takt och på hundarnas villkor. Den mest populära övningen gick ut på att göra en liten övningsbana i par.
Tillsammans med hundarna fick barnen prova på att runda ett antal koner och hitta sätt att kommunicera genom kropp och lugna rörelser, men helt utan att använda ord eller leda genom kopplet. På så sätt fick barnen utforska hur man empatiskt ’pratar’ med eller lyssnar in hunden med hjälp av kroppen. En del av gruppen gjorde samtidigt observationer och skrev upp vad de såg. Efter övningarna samlades vi på hundlabbet och funderade på vad övningarna lärde oss.
Dagen avrundades med diskussion om hur hundar hjälper oss människor i samhället och vad vi kan lära oss om hundars förmågor till språk och dialog. Pedagogiskt uppfyllde verkstaden flera syften: den visade på de många olika roller hundar kan ha i vårt samhälle, uppmuntrade barnen till vikten av att ’lyssna in’ djurs perspektiv, och empatiskt förhålla sig till deras sätt kommunicera. I en trygg flerartsmiljö inspirerades barnen till vetenskaplig nyfikenhet och att se på språk och kommunikation med nya ögon.
UniJunior är en vetenskapssatsning för barn på svenska som finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska kulturfonden. En viktig målsättning för UniJunior är att öka barns intresse för vetenskap, också bland dem som kommer från studieovana hem. Verkstäderna är gratis och öppna för alla svensktalande barn i hela Finland.
Skribent
Astrid Huopalainen, biträdande professor, Aalto-universitetet